• Projecten
  • Over
  • Contact
  • Projecten
  • Over
  • Contact
  • Projecten
  • Over
  • Contact
Hallo! Mijn naam is Amy Guijt, onderzoekende ontwerper werkzaam in Leiden.

Mijn werk focust zich op informatie-ontwerp en social design. Ik werk graag samen met verschillende discipline's voor een tastbaar resultaat met toegevoegde waarde.

Kijk bij mijn portfolio voor inspiratie. Naast commerciële opdrachten werk ik aan mijn project 'zachte interpretaties'.

Contact
Studio Amy Guijt
  • Projecten
  • Over
  • Contact
Search site...

Hoger bereik: laaggeletterdheid herkennen

Strategiekit medewerkers Koninklijke bibliotheek

 

Strategiekit Hoger Bereik

Muzus ontwikkelde samen met Lost Lemon de strategiekit Hoger Bereik in co-creatie met 10 bibliotheken. De strategiekit Hoger Bereik is een toolkit van de KB die bibliotheken helpt bij het kiezen van de juiste strategie om doelgroepen met lage basisvaardigheden te bereiken en om passend aanbod te ontwikkelen.

 

Opdracht

Muzus heeft mij gevraagd om de strategiekit Hoger Bereik van een visueel concept te voorzien en het ontwerp te realiseren. Het ontwerp mocht een eigen twist hebben, maar moest wel aansluiten bij de huisstijl van de Bibliotheek. Om het voor de werknemers bij de bibliotheken zichtbaar en levendig te maken heb ik de inhoud benaderd als een spel met een uitkomst. Hierdoor zijn er naast het digitale handboek en de 21 werkbladen twee extra fysieke items ontwikkeld: een stappenplan met een overzicht van ‘de regels’ en een voortgangsposter waarop de ‘score’ of het resultaat door het team kan worden bijgehouden.

Itereren is de rode draad in het handboek, het stappenplan nodigt het team in de bibliotheek uit te onderzoeken waar ze staan en daar de projectontwikkeling op aan te laten sluiten. De posters zijn twee zichtbare factoren in de bibliotheek, waarmee het team de ontwikkeling van het project kan blijven volgen en anderen kan inspireren en motiveren waarde toe te voegen aan de doelgroep Nederlanders met lage basisvaardigheden.

‘Het gaat om alle 2,5 miljoen Nederlanders met beperkte basisvaardigheden. Het accent ligt op het lastiger te bereiken NT1 doelgroep.’

Inhoud Strategiekit

Interactief handboek ‘spelregels’
Het interactieve digitale handboek beschrijft aan de hand van 4 fases de stappen die je neemt in het ontwikkelen van een strategie voor Hoger bereik van de NT1 doelgroep.

Stappenplan ‘kickstart’
In het stappenplan zie je het overzicht van alle mogelijke stappen en bijbehorende werkbladen. Je bepaalt er mee waar je staat en waar je start. Je kunt op elk moment instappen, je hoeft niet bij 0 te beginnen.

Werkbladen ‘speelstukken’
Er zijn 21 werkbladen om je op pad te helpen. Een werkblad is een visuele tool op A3-formaat. Print hem en vul hem stap voor stap in om iets in kaart te brengen of te creëren.

Voortgangsposter ‘score’
Jouw project mag gezien worden! Houd je voortgang bij op deze A1 poster en hang hem op jouw werkplek op. Zo zie je wat je weet te bereiken. Doe dit met post-its, zodat voortschrijdend inzicht geen probleem is.

 

Lage basisvaardigheden

Met doelgroepen met lage basisvaardigheden bedoelen we bijvoorbeeld mensen die moeite hebben met taal, rekenen of digitale vaardigheden. Extra moeilijk te bereiken zijn de Nederlandstalige laaggeletterden, omdat daar vaak schaamte speelt en een traumatisch onderwijsverleden.

Projectonderdelen

  • Concept & Ontwerp
  • Interactief handboek
  • Poster ontwerp
  • Template werbladen
  • Icoon ontwerp
Hoger Bereik
Sociale innovatie studio
Mind your Move

Bezoekadres

Middelstegracht 89w
2312 KZ Leiden

Contact

06 5135 1102
studio@amyguijt.nl

Connect

Instagram

LinkedIn


privacyverklaring cookies

© 2023 - Studio Amy Guijt